Skip to main content
Part of complete coverage on

Chinese newspaper withdraws support for detained reporter after TV confession

By Katie Hunt and Feng Ke, CNN
October 28, 2013 -- Updated 0523 GMT (1323 HKT)
The New Express had come out in strong support of its detained journalist.
The New Express had come out in strong support of its detained journalist.
STORY HIGHLIGHTS
  • Chinese newspaper withdraws support for detained journalist
  • New Express apologizes; said it failed to fact check reporter's work
  • Reporter was detained on suspicion of damaging a company's reputation
  • Analyst says cases shows limits of press freedom in China

Hong Kong (CNN) -- A Chinese newspaper has withdrawn its high-profile support of a detained reporter after he confessed on television to releasing fabricated stories "for money and fame."

The New Express printed a letter of apology on its website on Sunday that said the newspaper had failed to fact-check his articles and would manage its journalists more closely.

The apology was in contrast to the spirited support the publication had given its reporter in the aftermath of his arrest last week. When contacted by CNN, the paper said that it had been asked not to give interviews.

Chen Yongzhou was detained by police in Hunan Province on October 18 on suspicion of damaging the commercial reputation of a business after he published a series of articles that exposed financial problems at Zoomlion Heavy Industry Science & Technology .

China gets tough on foreign television

On Saturday, he appeared on state broadcaster CCTV and confessed to accepting money to publish false reports about the state-run maker of construction equipment.

"I did not check the content of these articles and only made minor changes. The original drafts were provided by other people," Chen said in the interview.

READ: Newspaper makes front-page plea for journalist's release

Chen wrote more than 10 unverified reports -- from September 29, 2012, until August 8, 2013 -- that centered on "financial problems" experienced by the engineering company Zoomlion Heavy Industry Science & Technology, and resulted in losses for the company, Xinhua reported, citing police.

In a bold move, New Express had run the headline "Please set him free" on its front page on Wednesday. It reiterated its plea on Friday.

The paper also said it had checked all of Chen's stories about Zoomlion and found only one discrepancy.

David Bandurski, editor of the China Media Project at the University of Hong Kong, said the newspaper had taken an unprecedented step in its public defense of the reporter but authorities felt it had gone too far.

"You can get away with it if you have the political backing, but if you don't you are stepping into dangerous territory and accurate or not accurate is not the most important question," he said.

He added that the CCTV broadcast of Chen's confession underlined the political nature of the case, given that the legal investigation has not been completed and Chen has not appeared in court.

The reporter's plight had garnered sympathy from other news outlets and China's media regulator vowed to protect "lawful reporting rights," according to the state-run China Press and Publishing Media group.

However, on Sunday the All China Journalists Association said, while it would uphold the legal rights of news professionals, it was "against the abuse of news gathering, making profits through news, news blackmailing, and all kinds of violations of journalism ethics.

"All news professionals should learn a lesson from this, and should be fully aware of the serious damage of profitable news and news blackmailing."

CNN's Katie Hunt wrote and reported from Hong Kong, Feng Ke reported from Beijng

ADVERTISEMENT
Part of complete coverage on
October 29, 2014 -- Updated 0518 GMT (1318 HKT)
A top retired general has confessed to taking bribes, becoming the highest-profile figure in China's military to be caught up in President Xi Jinping's war on corruption.
October 27, 2014 -- Updated 0507 GMT (1307 HKT)
A group in China escapes from a stuck elevator thanks to one man and his trusty hammer. CNN's Kristie Lu Stout reports.
October 23, 2014 -- Updated 1352 GMT (2152 HKT)
Facebook's founder says he taught himself Mandarin and tested his skills with students in China.
October 24, 2014 -- Updated 0133 GMT (0933 HKT)
China launched an experimental spacecraft that is scheduled to orbit the moon before returning to Earth.
October 28, 2014 -- Updated 1619 GMT (0019 HKT)
Full marks for ingenuity: This was a truly high-tech scam.
October 21, 2014 -- Updated 0526 GMT (1326 HKT)
The rationale behind Confucius Institutes -- an international chain of academic centers run by an arm of the Chinese government -- is understandable.
October 24, 2014 -- Updated 1511 GMT (2311 HKT)
Smooth jazz saxophonist Kenny G wants everyone to know that he's not a foreign agitator trying to defy the Chinese Communist Party.
October 17, 2014 -- Updated 1113 GMT (1913 HKT)
A smuggler in Dandong, a Chinese border town near North Korea, tells CNN about the underground trade with North Korean soldiers
October 28, 2014 -- Updated 0511 GMT (1311 HKT)
Yenn Wong got quite a surprise one morning earlier this month when she found out an exact copy of her Hong Kong restaurant had opened in China.
October 15, 2014 -- Updated 0315 GMT (1115 HKT)
When I first came across a "virtual lover" service on e-commerce site Taobao, China's version of Amazon, I thought it was hype.
October 14, 2014 -- Updated 1315 GMT (2115 HKT)
Each year Yi Jiefeng does what she can to stop China turning into a desert.
October 13, 2014 -- Updated 1454 GMT (2254 HKT)
As its relationship with the West worsen, Russia is pivoting east in an attempt to secure business with China.
October 8, 2014 -- Updated 0229 GMT (1029 HKT)
Aspiring Chinese comics performing in Shanghai's underground comedy scene hope to bring stand-up to the masses.
September 30, 2014 -- Updated 1654 GMT (0054 HKT)
Liu Wen is one of the world's highest-paid models and the first Chinese face to crack the top five in Forbes' annual list of top earners.
October 3, 2014 -- Updated 1144 GMT (1944 HKT)
Cunning wolf? Working class hero? Or bland Beijing loyalist? C.Y. Leung was a relative unknown when he came to power in 2012.
October 2, 2014 -- Updated 1125 GMT (1925 HKT)
 A man uses his smartphone on July 16, 2014 in Tokyo, Japan. Only 53.5% of Japanese owned smartphones in March, according to a white paper released by the Ministry of Communications on July 15, 2014. The survey of a thousand participants each from Japan, the U.S., Britain, France, South Korea and Singapore, demonstrated that Japan had the fewest rate of the six; Singapore had the highest at 93.1%, followed by South Korea at 88.7%, UK at 80%, and France at 71.6%, and U.S. at 69.6% in the U.S. On the other hand, Japan had the highest percentage of regular mobile phone owners with 28.7%. (Photo by Atsushi Tomura/Getty Images)
App hopes to help those seeking a way out of China's overstrained public health system.
October 3, 2014 -- Updated 0020 GMT (0820 HKT)
Yards from pro-democracy protests, stands the Hong Kong garrison of the People's Liberation Army (PLA), China's armed forces.
ADVERTISEMENT