Skip to main content

New York Times, Wall Street Journal say Chinese hackers broke into computers

STORY HIGHLIGHTS
  • NEW: The Wall Street Journal says Chinese hackers entered its computer system too
  • Chinese defense ministry says the military has never supported hackers
  • NYT attacks reportedly began during a controversial investigation in China
  • Hackers obtained the company passwords of every Times employee

Hong Kong (CNN) -- The New York Times says Chinese hackers have carried out sustained attacks on its computer systems, breaking in and stealing the passwords of high-profile reporters and other staff members.

According to The Times, one of the biggest and most respected U.S. newspapers, the cyberassaults took place over the past four months, beginning during an investigation by the newspaper into the wealth reportedly accumulated by relatives of the Chinese premier, Wen Jiabao.

The Wall Street Journal reported on Thursday that its computer systems also had been infiltrated by Chinese hackers. The hackers were monitoring the newspaper's China coverage, according to a written statement from Paula Keve, chief communications officer for parent company Dow Jones & Co.

New York Times: We were hacked
2011: What Chinese hackers look for

"Evidence shows that infiltration efforts target the monitoring of the Journal's coverage of China, and are not an attempt to gain commercial advantage or to misappropriate customer information," the statement read, according to The Journal.

The Times's reports on Wen's family members, alleging they had amassed financial holdings worth billions of dollars through business transactions, infuriated Chinese authorities, who responded by blocking access to The Times' website in mainland China.

The Times said in an extensive article dated Wednesday that it had worked with computer security experts to monitor, study and then eject the attackers. It said that by following their movements, it aimed to "erect better defenses to block them" in the future.

The newspaper said that the security experts it used to counter the attacks had accumulated "digital evidence that Chinese hackers, using methods that some consultants have associated with the Chinese military in the past, breached The Times's network."

Asked about The Times's allegations on Thursday, a spokesman for the Chinese Foreign Ministry said that "all such alleged attacks are groundless, irresponsible accusations lacking solid proof or reliable research results."

China has been the victim of cyberattacks and "has laws and regulations prohibiting such actions," the spokesman, Hong Lei, said at a regular news briefing.

A separate statement from the Chinese Ministry of National Defense said the country's military "has never supported any hacker activities."

The U.S. State Department said that The Times's experience with Chinese hackers is similar to those of other businesses and individuals and that the department has expressed its concerns to Chinese officials.

"The United States has substantial and growing concern about the threats to economic and national security posed by cyberintrusions, including the theft of commercial information," department spokesman Peter Velasco said in a statement. "We have repeatedly raised our concerns with senior Chinese officials, including military officials, and we will continue to do so."

On Thursday, it appeared that television censors in China were blacking out CNN's reporting of the hacking story.

China-focused journalists targeted

According to The Times, the intruders hacked into the e-mail accounts of its Shanghai bureau chief, David Barboza, the reporter on the controversial articles about Wen's relatives' wealth, and Jim Yardley, the New Delhi bureau chief who had previously covered China.

"What they appeared to be looking for," the Times article said, "were the names of people who might have provided information to Mr. Barboza."

But the security experts hired by the newspaper "found no evidence that sensitive emails or files from the reporting of our articles about the Wen family were accessed, downloaded or copied," said Jill Abramson, executive editor of The Times.

The investigators gathered evidence that the hackers obtained the corporate passwords for every Times employee, using them to break into the personal computers of 53 employees, most of them outside the newsroom.

With the level of access the intruders had gained, senior editors at the newspaper were reportedly worried that they might attempt to disrupt the news organization's publishing systems, notably on the night of the U.S. presidential election in November, when it said the attackers were especially active.

"They could have wreaked havoc on our systems," Marc Frons, the Times' chief information officer, said in the newspaper's report. "But that was not what they were after."

There was no evidence the hackers used the passwords they obtained to pursue information not connected to the Wen family investigation, The Times said, adding that no customer data were stolen.

The Times said it informed and "voluntarily briefed" the FBI about the attacks.

An angry reaction last year

At the time of the publication of the initial Times report on Wen's family in October, Chinese authorities called it an attempt "to blacken China's image," saying it had "ulterior motives."

It came at a particularly sensitive time in China, a matter of weeks before the start of the ruling Communist Party's 18th National Congress, at which the country's next set of leaders was announced.

The Times' English- and Chinese-language websites remain blocked in mainland China, as do those of Bloomberg News, which in June published a report on the business interests of relatives of Xi Jinping, who is now the country's top leader.

The Chinese government tries aggressively to control the flow of information inside its borders about sensitive topics like unrest in Tibetan areas and criticism of senior officials. It strictly manages the output of domestic news media outlets and has a history of shutting off access to international news websites.

Chinese authorities have blacked out the broadcast signal for international television stations like CNN and the BBC when they have aired sensitive reports about the country.

CNN Staff in Beijing contributed to this report.

ADVERTISEMENT
Part of complete coverage on
November 24, 2014 -- Updated 1206 GMT (2006 HKT)
China is building an island in the South China Sea that could accommodate an airstrip, according to IHS Jane's Defence Weekly.
November 19, 2014 -- Updated 1057 GMT (1857 HKT)
North Korean refugees face a daunting journey to reach asylum in South Korea, with gangs of smugglers the only option.
November 21, 2014 -- Updated 2319 GMT (0719 HKT)
China and "probably one or two other" countries have the capacity to shut down the nation's power grid and other critical infrastructure.
November 21, 2014 -- Updated 1039 GMT (1839 HKT)
It'd be hard to find another country that has spent as much, and as furiously, as China on giving its next generation a head start.
November 18, 2014 -- Updated 0532 GMT (1332 HKT)
In 1985, Meng Weina set up China's first private special needs school in the southern city of Guangzhou.
November 12, 2014 -- Updated 2014 GMT (0414 HKT)
Despite China's inexorable economic rise, the U.S. is still an indispensable ally, especially in Asia. No one knows this more than the Asian giant's leaders, writes Kerry Brown.
November 13, 2014 -- Updated 0338 GMT (1138 HKT)
For the United States and China to announce a plan reducing carbon emissions by almost a third by the year 2030 is a watershed moment for climate politics on so many fronts.
November 17, 2014 -- Updated 2026 GMT (0426 HKT)
China shows off its new stealth fighter jet, but did it steal the design from an American company? Brian Todd reports.
November 11, 2014 -- Updated 0101 GMT (0901 HKT)
Airshow China in Zhuhai provides a rare glimpse of China's military and commercial aviation hardware.
November 12, 2014 -- Updated 1314 GMT (2114 HKT)
A new exchange initiative aims to bridge relations between the two countries .
November 11, 2014 -- Updated 0551 GMT (1351 HKT)
Xi and Abe's brief summit featured all the enthusiasm of two unhappy schoolboys forced to make up after a schoolyard dust-up.
November 11, 2014 -- Updated 0112 GMT (0912 HKT)
Maybe you've decided to show your partner love with a new iPhone. But how about 99 of them?
November 3, 2014 -- Updated 0219 GMT (1019 HKT)
Can China's Muslim minority fit in? One school is at the heart of an ambitious experiment to assimilate China's Uyghurs.
November 4, 2014 -- Updated 1455 GMT (2255 HKT)
Facebook founder Mark Zuckerberg is one of thousands of Americans learning Chinese.
November 4, 2014 -- Updated 0500 GMT (1300 HKT)
Taiwanese President Ma Ying-jeou says he needs to maintain good economic ties with China while trying to keep Beijing's push for reunification at bay.
October 30, 2014 -- Updated 0528 GMT (1328 HKT)
Chinese drone-maker DJI wants to make aerial photography drones mainstream despite concerns about privacy.
October 29, 2014 -- Updated 0518 GMT (1318 HKT)
A top retired general confesses to taking bribes, becoming the highest-profile figure in China's military to be caught up in war on corruption.
ADVERTISEMENT